Bakalářská práce se zabývá zmapováním vlivu dosaženého vzdělání u nezaměstnaných osob z rizikových skupin na návrat na trh práce v Karviné. V teoretické části popisuje segmentaci trhu práce, nezaměstnanost, druhy nezaměstnanosti, trh práce na Karvinsku a znevýhodněné skupiny na trhu práce. Druhá část je analytická a poukazuje na současnou situaci mezi uchazeči o zaměstnání na UP v Karviné. Cílem zjištění výzkumu je vliv dosaženého vzdělání u uchazečů o zaměstnání na Úřadu práce v Karviné na uplatnění na trhu práce. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření v papírové formě u 834 respondentů. Výsledky ukazují, že v drtivé většině je vzdělání největším problémem ve všech třech vybraných znevýhodněných skupinách. Z bližšího zkoumání v podobě podotázek vyplynulo, že stěžením je také opakující se evidence uchazečů o zaměstnání, nedostatečný zájem o rekvalifikační kurzy a v neposlední řadě velmi nízká flexibilita v podobě změny bydlení či dojíždění za prací. Za vhodné by bylo zajisté omezit sociální dávky, zavést vyšší motivaci lidí k rekvalifikačním kurzům. To by dle mého mohlo přispět k lepšímu uplatnění osob na trhu práce, větší snaze si práci najít. Také je důležité, aby se školský systém, a především nabídka vzdělávacích programů aktualizovala dle skutečné poptávky firem a podniků. Stále jsou totiž oblasti, kde je i přes obecnou vyšší nezaměstnanost, nedostatek pracovníků v oboru (kuchař, řezník, technické obory a zdravotnictví).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the mapping of the influence of the educational attainment of unemployed persons from risk groups on the return to the labor market in Karviná. In the theoretical part, it describes the segmentation of the labor market, unemployment, types of unemployment, the labor market in Karvina and disadvantaged groups on the labor market. The second part is analytical and points to the current situation among job seekers at the University of Karviná. The aim of the research is the influence of the educational attainment of job applicants at the Employment Office in Karviná on employment on the labor market. The evaluation took place on the basis of a questionnaire survey in paper form for 834 respondents. The results show that education is overwhelmingly the biggest problem in all three selected disadvantaged words. A closer examination in the form of sub-questions revealed that the complaint is also repeated evidence from job seekers, insufficient interest in retraining courses and, last but not least, very low flexibility in the form of housing or commuting to work. It would certainly be beneficial to limit social benefits, to introduce higher motivation for people to take suitable retraining courses. In my opinion, this could contribute to better employment of people on the labor market, greater effort to find a job. It is also important that the system of school facilities and above all the offer of educational programs be updated and according to the actual demand of companies. There are still areas where, despite the general higher unemployment, there is a shortage of workers in the field (cooks, butchers, technical fields and healthcare).
Klíčová slova
Vzdělání, nezaměstnanost, trh práce, znevýhodněné skupiny na trhu práce, evidence, rekvalifikační kurz, flexibilita.
Klíčová slova v angličtině
Education, unemployment, labor market, disadvantaged groups on the labor market, records, retraining course, flexibility.
Rozsah průvodní práce
46 s. (78 378 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zmapováním vlivu dosaženého vzdělání u nezaměstnaných osob z rizikových skupin na návrat na trh práce v Karviné. V teoretické části popisuje segmentaci trhu práce, nezaměstnanost, druhy nezaměstnanosti, trh práce na Karvinsku a znevýhodněné skupiny na trhu práce. Druhá část je analytická a poukazuje na současnou situaci mezi uchazeči o zaměstnání na UP v Karviné. Cílem zjištění výzkumu je vliv dosaženého vzdělání u uchazečů o zaměstnání na Úřadu práce v Karviné na uplatnění na trhu práce. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření v papírové formě u 834 respondentů. Výsledky ukazují, že v drtivé většině je vzdělání největším problémem ve všech třech vybraných znevýhodněných skupinách. Z bližšího zkoumání v podobě podotázek vyplynulo, že stěžením je také opakující se evidence uchazečů o zaměstnání, nedostatečný zájem o rekvalifikační kurzy a v neposlední řadě velmi nízká flexibilita v podobě změny bydlení či dojíždění za prací. Za vhodné by bylo zajisté omezit sociální dávky, zavést vyšší motivaci lidí k rekvalifikačním kurzům. To by dle mého mohlo přispět k lepšímu uplatnění osob na trhu práce, větší snaze si práci najít. Také je důležité, aby se školský systém, a především nabídka vzdělávacích programů aktualizovala dle skutečné poptávky firem a podniků. Stále jsou totiž oblasti, kde je i přes obecnou vyšší nezaměstnanost, nedostatek pracovníků v oboru (kuchař, řezník, technické obory a zdravotnictví).
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the mapping of the influence of the educational attainment of unemployed persons from risk groups on the return to the labor market in Karviná. In the theoretical part, it describes the segmentation of the labor market, unemployment, types of unemployment, the labor market in Karvina and disadvantaged groups on the labor market. The second part is analytical and points to the current situation among job seekers at the University of Karviná. The aim of the research is the influence of the educational attainment of job applicants at the Employment Office in Karviná on employment on the labor market. The evaluation took place on the basis of a questionnaire survey in paper form for 834 respondents. The results show that education is overwhelmingly the biggest problem in all three selected disadvantaged words. A closer examination in the form of sub-questions revealed that the complaint is also repeated evidence from job seekers, insufficient interest in retraining courses and, last but not least, very low flexibility in the form of housing or commuting to work. It would certainly be beneficial to limit social benefits, to introduce higher motivation for people to take suitable retraining courses. In my opinion, this could contribute to better employment of people on the labor market, greater effort to find a job. It is also important that the system of school facilities and above all the offer of educational programs be updated and according to the actual demand of companies. There are still areas where, despite the general higher unemployment, there is a shortage of workers in the field (cooks, butchers, technical fields and healthcare).
Klíčová slova
Vzdělání, nezaměstnanost, trh práce, znevýhodněné skupiny na trhu práce, evidence, rekvalifikační kurz, flexibilita.
Klíčová slova v angličtině
Education, unemployment, labor market, disadvantaged groups on the labor market, records, retraining course, flexibility.
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Trh práce
2 Ohrožené skupiny obyvatel na Karvinsku
3 Souvislost mezi vzděláním a uplatněním na trhu práce
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Trh práce
2 Ohrožené skupiny obyvatel na Karvinsku
3 Souvislost mezi vzděláním a uplatněním na trhu práce
Závěr
Seznam doporučené literatury
JUREČKA, Václav a kol. (2018). Mikroekonomie. 3. vydání. Praha: Grada Publishing ISBN 80-271-21264.
KUCHAŘ, Pavel (2007). Trh práce. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1383-3.
MŠMT (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: Tauris. ISBN 80-211-0372-8.
Seznam doporučené literatury
JUREČKA, Václav a kol. (2018). Mikroekonomie. 3. vydání. Praha: Grada Publishing ISBN 80-271-21264.
KUCHAŘ, Pavel (2007). Trh práce. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1383-3.
MŠMT (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: Tauris. ISBN 80-211-0372-8.