Pandemie covid-19 významně zasáhla české školství. Žáci se sociálním znevýhodněním čelili ještě větším nerovnostem ve vzdělávání. Cílem práce je zjistit, v jaké míře byla poskytována odborná pomoc v době distančního vzdělávání žákům se sociálním znevýhodněním na základních školách v ORP Ostrava ze strany jiných subjektů. Teoretická východiska jsou podána v prvních dvou kapitolách. Týkají se specifik vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, zejména v rámci distančního vzdělávání. Dále je popsán kvantitativní výzkum provedený pomocí dotazníkového šetření. Realizovaný výzkum poukazuje na nutnost hledat způsoby podpory a pomoci těmto žákům v době distančního vzdělávání, hlavní překážky spočívají v nízké kooperaci rodin těchto žáků se školou. Poukázáno je na potřebu větší pomoci ze strany sociální práce.
Anotace v angličtině
The covid-19 pandemic has significantly affected Czech education. Pupils with social disadvantages faced even greater inequalities in education. The aim of the work is to find out to what extent professional assistance was provided during distance education to pupils with social disadvantages at primary schools in ORP Ostrava by other entities. Theoretical background is given in the first two chapters. They concern the specifics of the education of socially disadvantaged pupils, especially in the context of distance education. Quantitative research conducted using a questionnaire survey is also described. The research points to the need to look for ways to support and help these pupils during distance learning, the main obstacles are the low cooperation of the families of these pupils with the school. The need for more help from social work is pointed out.
Klíčová slova
Distanční vzdělávání, podpora žáků, speciální vzdělávací potřeby, sociální práce, žák se sociálním znevýhodněním.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, pupils support, social work, socially disadvantaged pupils, special educational needs.
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Pandemie covid-19 významně zasáhla české školství. Žáci se sociálním znevýhodněním čelili ještě větším nerovnostem ve vzdělávání. Cílem práce je zjistit, v jaké míře byla poskytována odborná pomoc v době distančního vzdělávání žákům se sociálním znevýhodněním na základních školách v ORP Ostrava ze strany jiných subjektů. Teoretická východiska jsou podána v prvních dvou kapitolách. Týkají se specifik vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, zejména v rámci distančního vzdělávání. Dále je popsán kvantitativní výzkum provedený pomocí dotazníkového šetření. Realizovaný výzkum poukazuje na nutnost hledat způsoby podpory a pomoci těmto žákům v době distančního vzdělávání, hlavní překážky spočívají v nízké kooperaci rodin těchto žáků se školou. Poukázáno je na potřebu větší pomoci ze strany sociální práce.
Anotace v angličtině
The covid-19 pandemic has significantly affected Czech education. Pupils with social disadvantages faced even greater inequalities in education. The aim of the work is to find out to what extent professional assistance was provided during distance education to pupils with social disadvantages at primary schools in ORP Ostrava by other entities. Theoretical background is given in the first two chapters. They concern the specifics of the education of socially disadvantaged pupils, especially in the context of distance education. Quantitative research conducted using a questionnaire survey is also described. The research points to the need to look for ways to support and help these pupils during distance learning, the main obstacles are the low cooperation of the families of these pupils with the school. The need for more help from social work is pointed out.
Klíčová slova
Distanční vzdělávání, podpora žáků, speciální vzdělávací potřeby, sociální práce, žák se sociálním znevýhodněním.
Klíčová slova v angličtině
Distance education, pupils support, social work, socially disadvantaged pupils, special educational needs.
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Žáci se sociálním znevýhodněním v základním školství
2 Pomáhající organizace a subjekty
3 Pomoc a podpora žákům se sociálním znevýhodněním v ORP Ostrava
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Žáci se sociálním znevýhodněním v základním školství
2 Pomáhající organizace a subjekty
3 Pomoc a podpora žákům se sociálním znevýhodněním v ORP Ostrava
Závěr
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka, Martina HABROVÁ a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4655-4.
HRUBEŠ, Jan (2014). Práce s rodinami v sociálně vyloučených lokalitách. Praha: Úřad vlády ČR – Obor pro sociální začleňování (Agentura). ISBN 978-80-7440-093-3.
NĚMEC, Zbyněk a kol. (2019). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
POCHE KARGEROVÁ, Jana (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodů sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4501-4.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka, Martina HABROVÁ a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4655-4.
HRUBEŠ, Jan (2014). Práce s rodinami v sociálně vyloučených lokalitách. Praha: Úřad vlády ČR – Obor pro sociální začleňování (Agentura). ISBN 978-80-7440-093-3.
NĚMEC, Zbyněk a kol. (2019). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-84-5.
POCHE KARGEROVÁ, Jana (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodů sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4501-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka Dagmar Reiterová v úvodu představila svou bakalářskou práci na téma Pomoc žákům se sociálním znevýhodněním v době distančního vzdělávání. Poté předsedkyně komise seznámila komisi s posudkem vedoucího práce a s posudkem oponenta práce. Následovalo zodpovězení otázek z obou posudků, na které studentka výborně reagovala.
Studentka se v problematice velmi dobře orientovala.
Závěr oponentury byl zakončen diskuzí o zvoleném tématu bakalářské práce. Studentka reagovala na otázky předsedkyně a členů komise adekvátním způsobem.