Tématem bakalářské práce je lidský kapitál v zastoupení vzdělanosti, investice do něj a jeho postavení na trhu práce obecně v zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Cílem práce je popsat a zhodnotit vztah mezi vzděláním a trhem práce ve vybraných zemích OECD. Po charakteristice zemí OECD byly na základě shlukové analýzy a veličiny četnosti vybrané země Česká republika, Slovenská republika, Švédsko a Španělsko porovnány z pohledu vzdělání a trhu práce a následně byl pomocí deskriptivní a korelační analýzy zhodnocen význam vzdělání na trhu práce. Data byla shromážděna z databází OECD (2022), Eurostatu (2022) a Penn World Tabble (2019) za roky
2000-2020. Bylo zjištěno, že ve většině vybraných zemí z uvedených výsledků převažuje kladná závislost mezi investicemi do vzdělávání a proměnnými zastupující trh práce. Proto by se dalo hodnotit, že význam vzdělanosti na trhu práce je důležitý.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is human capital in the representation of education, investment in it and its position in the labor market in general in the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). The aim of the thesis is to describe and evaluate the relationship between education and the labor market in selected OECD countries. Following the characteristics of OECD countries, the Czech Republic, Slovak Republic, Sweden and Spain were compared in terms of education and labor market on the basis of cluster analysis and frequency variables, and subsequently the importance of education in the labor market was assessed using descriptive and correlation analysis. Data were collected from OECD (2022), Eurostat (2022) and Penn World Tabble (2019) databases for 2000-2020. It was found that in most of the selected countries, the dependence between investment in education and variables representing labor markets prevails from the above results. Therefore, it could be assessed that the importance of education in the labor market is important.
Klíčová slova
trh práce, lidský kapitál, vzdělání, investice
Klíčová slova v angličtině
labor market, human capital, education, investment
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je lidský kapitál v zastoupení vzdělanosti, investice do něj a jeho postavení na trhu práce obecně v zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Cílem práce je popsat a zhodnotit vztah mezi vzděláním a trhem práce ve vybraných zemích OECD. Po charakteristice zemí OECD byly na základě shlukové analýzy a veličiny četnosti vybrané země Česká republika, Slovenská republika, Švédsko a Španělsko porovnány z pohledu vzdělání a trhu práce a následně byl pomocí deskriptivní a korelační analýzy zhodnocen význam vzdělání na trhu práce. Data byla shromážděna z databází OECD (2022), Eurostatu (2022) a Penn World Tabble (2019) za roky
2000-2020. Bylo zjištěno, že ve většině vybraných zemí z uvedených výsledků převažuje kladná závislost mezi investicemi do vzdělávání a proměnnými zastupující trh práce. Proto by se dalo hodnotit, že význam vzdělanosti na trhu práce je důležitý.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is human capital in the representation of education, investment in it and its position in the labor market in general in the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). The aim of the thesis is to describe and evaluate the relationship between education and the labor market in selected OECD countries. Following the characteristics of OECD countries, the Czech Republic, Slovak Republic, Sweden and Spain were compared in terms of education and labor market on the basis of cluster analysis and frequency variables, and subsequently the importance of education in the labor market was assessed using descriptive and correlation analysis. Data were collected from OECD (2022), Eurostat (2022) and Penn World Tabble (2019) databases for 2000-2020. It was found that in most of the selected countries, the dependence between investment in education and variables representing labor markets prevails from the above results. Therefore, it could be assessed that the importance of education in the labor market is important.
Klíčová slova
trh práce, lidský kapitál, vzdělání, investice
Klíčová slova v angličtině
labor market, human capital, education, investment
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Teoretická východiska trhu práce a investic do lidského kapitálu
2 Charakteristika vybraných zemí
3 Vliv investic do lidského kapitálu na trhu práce
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Teoretická východiska trhu práce a investic do lidského kapitálu
2 Charakteristika vybraných zemí
3 Vliv investic do lidského kapitálu na trhu práce
Závěr
Seznam doporučené literatury
BECKER, Gary S. (1993). Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Third edition. Chicago and London: The University of Chicago Press. ISBN 0-226-04119-4.
PRŮCHA, Jan (2017). Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7552-845-2.
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS (1995). Ekonomie. Vyd. 2. Praha: Svoboda. ISBN 80-205-0494-x.
TVRDÝ, Lubor (2009). Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Disertační práce. Vedoucí práce prof. PhDr. Jan Keller, CSc.
Seznam doporučené literatury
BECKER, Gary S. (1993). Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Third edition. Chicago and London: The University of Chicago Press. ISBN 0-226-04119-4.
PRŮCHA, Jan (2017). Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7552-845-2.
SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS (1995). Ekonomie. Vyd. 2. Praha: Svoboda. ISBN 80-205-0494-x.
TVRDÝ, Lubor (2009). Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Disertační práce. Vedoucí práce prof. PhDr. Jan Keller, CSc.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Komisi seznámila s cílem práce, krátce prezentovala teoretická východiska a použité metody. Na závěr prezentace rozebrala hlavní výsledky práce.
Studentce byla položena doplňující otázka, která se netýkala přímo posudků, studentka dostala náhodnou otázku, na kterou uměla rychle reagovat.