Za téma své bakalářské práce jsem si vybrala kontrolní činnost, a to z důvodu, že je mi tato instituce blízká, pracuji na Územním odboru Brno jako asistentka ředitelky odboru. Dalším důvodem mého výběru bylo velmi aktuální téma kontroly veřejných financí. V dnešní době se o tomto tématu hovoří takřka každodenně, a to ve všech dostupných médiích. Téma veřejných financí a přerozdělování státního majetku, či neoprávněná manipulace s těmito prostředky, jakožto i rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu se stalo tématem diskuse všech politických stran a hnutí. Právě toto jsou důvody pro výběr a analyzování dat NKÚ. Zvolila jsem roky 2015-2020 jakožto aktuální období. V době formování své práce a sbírání dat nebyl zveřejněn rok 2021. Díky některým nátlakům ze stran veřejnosti a někdy i politického spektra, na kontrolu větších objem finančních prostředků, rozhodla jsem se zaměřit právě tímto směrem. Opravdu má vliv na výstupy NKÚ kvantita? Osobně očekávám, že do jisté míry to ovlivněno bude, ale nemyslím si, že nikterak zásadní. Vše se budu snažit doložit pomocí kvantitativní metody........
Svou práci bych rozdělila do tří hlavních částí. V první části se zaměřím na vymezení pojmů jako je veřejný sektor a kontrola ve veřejné správě. Dále se dotknu historie kontrolních institucí v českých zemích, budu se zajímat o vývoj předchůdců Nejvyššího kontrolního úřadu a zásad jejich činnosti, které se v různých dobách měnily a přeměňovaly. Klíčovým bodem bude vznik první kontrolní instituce, která se vztahuje k českému území, dále postupný vývoj až do období vzniku současného Nejvyššího kontrolního úřadu v roce 1993. Dále se pokusím nastínit návaznost činnosti na zahraniční kontrolní instituce se stejným nebo podobným zaměřením jako má Nejvyšší kontrolní úřad.
Druhou částí bude celkový popis činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu. Prvotní informace o tomto úřadu budou vycházet z Ústavy České republiky a navazujícího zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, dále pak z internetových zdrojů instituce. Dále nastíním celkovou organizaci úřadu, provádění kontrol, rovněž se pozastavím i u mezinárodní spolupráce v rámci prováděné kontrolní činnosti. Pokračování bude z hlediska kontrolní činnosti, která jsou běžně při jednotlivých kontrolách ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu používána. Pozastavím se u jednotlivých typů kontrol, které běžně Nejvyšší kontrolní úřad provádí.
V poslední třetí části své práce popíši a zanalyzuji jednotlivé druhy kontrolních akcí, a to jednak z hlediska jejich, počtu, druhu, počtu kontrolovaných osob; rovněž zde uvedenu počty podání, které Nejvyšší kontrolní úřad učinil, a to směrem ke správcům daně a orgánům činným v trestním řízení. Zajímalo mne, zda má vliv výše zkontrolovaných finančních prostředků na počet oznámení. Dalším důvodem praktické části, v kapitole 3 je tlak, na výše uvedené, ze stran veřejnosti a médií. Stále se mluví o tom, že veřejná správa a celkově veřejný sektor potřebuje více dozoru ve větším objemu. Právě tato práce má vyvrátit, či potvrdit, zda opravdu při rozsáhlejších kontrolách, bude i více zjištění a následné nápravy ze stran státu. Jelikož mluvíme o veřejných finančních prostředcích dotýká se problematika každého z nás. Z logické úvahy předpokládám, že nejčastější pochybení bude při porušení rozpočtové kázně, a to z důvodu stanovené nízké hranici (1000,- Kč). Naopak očekávám, že podání trestních oznámení bude méně, jelikož se jedná o více závažné zjištění. Zda má vliv na zkontrolovaný objem peněz a počtu členů kolegia, předpokládám vzájemnou korelaci. Kontroly řídí jednotlivý členové a při nižší kapacitě obsazenosti, bude docházet k nižšímu počtu kontrol a tím i nižšímu objemu.
Anotace v angličtině
This thesis, which deals with the activities of the Supreme Audit Office, is a summary of available information. Information on this issue was obtained from various sources, especially from the Constitution of the Czech Republic, laws and professional literature related to the issue, as well as from Internet sources (especially the website of the Supreme Audit Office). The thesis deals with the activities and organization of this office, which in the first part focuses on the definition of individual concepts important for control activities. The history of control institutions in the Czech lands, from 1761 to the present, is also given. It briefly describes the development of these institutions and their transformation over time, mainly caused by the reflection of the political situation in the Czech lands, which had a significant impact on the independence of these institutions.
The second part describes the functioning of the Supreme Audit Office, its organizational position and activities. The organization describes the overall structure of this office, incl. their rights and obligations. The Office's activities are therefore not only the implementation of inspections themselves, but also the elaboration and submission of opinions to the Chamber of Deputies on the report on economic development and the implementation of the state budget, on the draft State Final Account. the second part of my work is also relations with international institutions.
The third part lists the aspects of controls that must be taken into account in the control activities and describes the various types of controls.
The fourth chapter describes the analytical information, it compares the types of individual inspections in terms of their number, focus, inspected persons and also in terms of making a submission - the tax administrator or the authorities involved in criminal proceedings.
Klíčová slova
Nejvyšší kontrolní úřad, organizace, činnost, financování, mezinárodní spolupráce, instituce, politická situace, nezávislost
Klíčová slova v angličtině
The Supreme Audit Office, organization, operation, financing, international cooperation, institutions, political situation, independence
Rozsah průvodní práce
48 s. (85 357 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Za téma své bakalářské práce jsem si vybrala kontrolní činnost, a to z důvodu, že je mi tato instituce blízká, pracuji na Územním odboru Brno jako asistentka ředitelky odboru. Dalším důvodem mého výběru bylo velmi aktuální téma kontroly veřejných financí. V dnešní době se o tomto tématu hovoří takřka každodenně, a to ve všech dostupných médiích. Téma veřejných financí a přerozdělování státního majetku, či neoprávněná manipulace s těmito prostředky, jakožto i rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu se stalo tématem diskuse všech politických stran a hnutí. Právě toto jsou důvody pro výběr a analyzování dat NKÚ. Zvolila jsem roky 2015-2020 jakožto aktuální období. V době formování své práce a sbírání dat nebyl zveřejněn rok 2021. Díky některým nátlakům ze stran veřejnosti a někdy i politického spektra, na kontrolu větších objem finančních prostředků, rozhodla jsem se zaměřit právě tímto směrem. Opravdu má vliv na výstupy NKÚ kvantita? Osobně očekávám, že do jisté míry to ovlivněno bude, ale nemyslím si, že nikterak zásadní. Vše se budu snažit doložit pomocí kvantitativní metody........
Svou práci bych rozdělila do tří hlavních částí. V první části se zaměřím na vymezení pojmů jako je veřejný sektor a kontrola ve veřejné správě. Dále se dotknu historie kontrolních institucí v českých zemích, budu se zajímat o vývoj předchůdců Nejvyššího kontrolního úřadu a zásad jejich činnosti, které se v různých dobách měnily a přeměňovaly. Klíčovým bodem bude vznik první kontrolní instituce, která se vztahuje k českému území, dále postupný vývoj až do období vzniku současného Nejvyššího kontrolního úřadu v roce 1993. Dále se pokusím nastínit návaznost činnosti na zahraniční kontrolní instituce se stejným nebo podobným zaměřením jako má Nejvyšší kontrolní úřad.
Druhou částí bude celkový popis činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu. Prvotní informace o tomto úřadu budou vycházet z Ústavy České republiky a navazujícího zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, dále pak z internetových zdrojů instituce. Dále nastíním celkovou organizaci úřadu, provádění kontrol, rovněž se pozastavím i u mezinárodní spolupráce v rámci prováděné kontrolní činnosti. Pokračování bude z hlediska kontrolní činnosti, která jsou běžně při jednotlivých kontrolách ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu používána. Pozastavím se u jednotlivých typů kontrol, které běžně Nejvyšší kontrolní úřad provádí.
V poslední třetí části své práce popíši a zanalyzuji jednotlivé druhy kontrolních akcí, a to jednak z hlediska jejich, počtu, druhu, počtu kontrolovaných osob; rovněž zde uvedenu počty podání, které Nejvyšší kontrolní úřad učinil, a to směrem ke správcům daně a orgánům činným v trestním řízení. Zajímalo mne, zda má vliv výše zkontrolovaných finančních prostředků na počet oznámení. Dalším důvodem praktické části, v kapitole 3 je tlak, na výše uvedené, ze stran veřejnosti a médií. Stále se mluví o tom, že veřejná správa a celkově veřejný sektor potřebuje více dozoru ve větším objemu. Právě tato práce má vyvrátit, či potvrdit, zda opravdu při rozsáhlejších kontrolách, bude i více zjištění a následné nápravy ze stran státu. Jelikož mluvíme o veřejných finančních prostředcích dotýká se problematika každého z nás. Z logické úvahy předpokládám, že nejčastější pochybení bude při porušení rozpočtové kázně, a to z důvodu stanovené nízké hranici (1000,- Kč). Naopak očekávám, že podání trestních oznámení bude méně, jelikož se jedná o více závažné zjištění. Zda má vliv na zkontrolovaný objem peněz a počtu členů kolegia, předpokládám vzájemnou korelaci. Kontroly řídí jednotlivý členové a při nižší kapacitě obsazenosti, bude docházet k nižšímu počtu kontrol a tím i nižšímu objemu.
Anotace v angličtině
This thesis, which deals with the activities of the Supreme Audit Office, is a summary of available information. Information on this issue was obtained from various sources, especially from the Constitution of the Czech Republic, laws and professional literature related to the issue, as well as from Internet sources (especially the website of the Supreme Audit Office). The thesis deals with the activities and organization of this office, which in the first part focuses on the definition of individual concepts important for control activities. The history of control institutions in the Czech lands, from 1761 to the present, is also given. It briefly describes the development of these institutions and their transformation over time, mainly caused by the reflection of the political situation in the Czech lands, which had a significant impact on the independence of these institutions.
The second part describes the functioning of the Supreme Audit Office, its organizational position and activities. The organization describes the overall structure of this office, incl. their rights and obligations. The Office's activities are therefore not only the implementation of inspections themselves, but also the elaboration and submission of opinions to the Chamber of Deputies on the report on economic development and the implementation of the state budget, on the draft State Final Account. the second part of my work is also relations with international institutions.
The third part lists the aspects of controls that must be taken into account in the control activities and describes the various types of controls.
The fourth chapter describes the analytical information, it compares the types of individual inspections in terms of their number, focus, inspected persons and also in terms of making a submission - the tax administrator or the authorities involved in criminal proceedings.
Klíčová slova
Nejvyšší kontrolní úřad, organizace, činnost, financování, mezinárodní spolupráce, instituce, politická situace, nezávislost
Klíčová slova v angličtině
The Supreme Audit Office, organization, operation, financing, international cooperation, institutions, political situation, independence
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Kontrola ve veřejné správě
2 Postavení a činnost NKÚ
3 Analýza kontrolní činnosti v létech 2015-2020
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Kontrola ve veřejné správě
2 Postavení a činnost NKÚ
3 Analýza kontrolní činnosti v létech 2015-2020
Závěr
Seznam doporučené literatury
DOBEŠ, Jan, Zdeňka HLEDÍKOVÁ a Jan JANÁK (2005). Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost. Praha: Lidové noviny. ISBN 80-7106-906-X.
KOUCKÁ HÖFFEROVÁ, Tereza, Miloslav KALA, Jiří KRŮTA, František PÚRY a Radovan SUCHÁNEK (2017). Zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, komentář. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-740-0.
POUPEROVÁ, Olga (2009). Kontrolní mechanismy fungování veřejné správy. Olomouc: Periplan. ISBN 978-80-86624-50-1.
STRECKOVÁ, Yvonne, MALÝ, Ivan. a kol. (2007). Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Praha: Computer Press. ISBN 807-22-6112-6.
Seznam doporučené literatury
DOBEŠ, Jan, Zdeňka HLEDÍKOVÁ a Jan JANÁK (2005). Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost. Praha: Lidové noviny. ISBN 80-7106-906-X.
KOUCKÁ HÖFFEROVÁ, Tereza, Miloslav KALA, Jiří KRŮTA, František PÚRY a Radovan SUCHÁNEK (2017). Zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, komentář. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-740-0.
POUPEROVÁ, Olga (2009). Kontrolní mechanismy fungování veřejné správy. Olomouc: Periplan. ISBN 978-80-86624-50-1.
STRECKOVÁ, Yvonne, MALÝ, Ivan. a kol. (2007). Veřejná ekonomie pro školu i praxi. Praha: Computer Press. ISBN 807-22-6112-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Komisi seznámila s cílem práce, krátce prezentovala teoretická východiska a použité metody. Na závěr prezentace rozebrala hlavní výsledky práce.
Studentka byla dotázána na otázku z posudku od vedoucího obhajoby a to: Jaká negativa by mělo rozšíření pravomocí NKÚ do samostatné působnosti obcí. Studentka na otázky pohotově reagovala.