Cílem této práce bylo zjistit, jakým způsobem jsou připravováni pěstouni na převzetí dítěte do rodiny, především však, zda příprava probíhá stejným způsobem u všech forem pěstounské péče.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá především všeobecnou charakteristikou různých forem náhradní rodinné péče a jejím právním ukotvením. Postupně směřuje k důležitosti přípravy pěstounů s přihlédnutím na různé formy trýznění, kterými si děti mohly projít a následným možným vyústěním v traumata či syndrom CAN.
Praktická část bakalářské práce se věnuje vlastnímu výzkumu. Zvolenou technikou se stalo dotazníkové šetření na vzorku pěstounů z organizace Kotva rodiny, z.s., která spolupracuje s pěstounskými rodinami. Byl použit kvantitativní přístup, kde základním souborem pro sběr dat bylo 37 respondentů. Analýza výsledků vychází z dotazníkového šetření. Výsledek práce byl následně srovnán i s názorem sociální pracovnice, která s pěstouny pracuje. Výstupy rozhovoru s ní potvrzují závěry práce.
Na základě analýzy dat bylo zjištěno, že příprava pěstounů na převzetí dítěte do rodiny je nejednotná, ač je zákonem upravená. Nejméně připravovanými jsou pěstouni příbuzenští, kteří však tvoří největší skupinu v pěstounské péči. Na základě bakalářské práce byla předložena doporučení, aby byly vytvořeny metodické pokyny pro sociální pracovníky, kteří spolupracují s příbuzenskými pěstouny.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to find out how foster parents are prepared to take the child into the family, but especially whether the preparation takes place in the same way for all forms of foster care.
The theoretical part of the bachelor's thesis deals mainly with the general characteristics of various forms of alternative family care and its legal basis. It is gradually moving towards the importance of preparing foster parents, taking into account the various forms of torture that children may have gone through and the subsequent possible outcome in trauma or CAN syndrome.
The practical part of the bachelor's thesis is devoted to their own research. The chosen technique was a questionnaire survey on a sample of foster parents from the organization Kotva rodiny, z.s., which cooperates with foster families. A quantitative approach was used, where the basic set for data collection was 37 respondents. The analysis of the results is based on a questionnaire survey. The result of the work was then compared with the opinion of a social worker who works with foster parents. The results of the interview with her confirm the conclusions of the work.
Based on the analysis of the data, it was found that the preparation of foster parents for taking over the child into the family is inconsistent, although it is regulated by law. The least prepared are foster relatives, who, however, form the largest group in foster care. Based on the bachelor's thesis, recommendations were made to create methodological guidelines for social workers who work with foster parents.
Substitute family care, foster care, foster education
Rozsah průvodní práce
67 s. (88 456 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo zjistit, jakým způsobem jsou připravováni pěstouni na převzetí dítěte do rodiny, především však, zda příprava probíhá stejným způsobem u všech forem pěstounské péče.
Teoretická část bakalářské práce se zabývá především všeobecnou charakteristikou různých forem náhradní rodinné péče a jejím právním ukotvením. Postupně směřuje k důležitosti přípravy pěstounů s přihlédnutím na různé formy trýznění, kterými si děti mohly projít a následným možným vyústěním v traumata či syndrom CAN.
Praktická část bakalářské práce se věnuje vlastnímu výzkumu. Zvolenou technikou se stalo dotazníkové šetření na vzorku pěstounů z organizace Kotva rodiny, z.s., která spolupracuje s pěstounskými rodinami. Byl použit kvantitativní přístup, kde základním souborem pro sběr dat bylo 37 respondentů. Analýza výsledků vychází z dotazníkového šetření. Výsledek práce byl následně srovnán i s názorem sociální pracovnice, která s pěstouny pracuje. Výstupy rozhovoru s ní potvrzují závěry práce.
Na základě analýzy dat bylo zjištěno, že příprava pěstounů na převzetí dítěte do rodiny je nejednotná, ač je zákonem upravená. Nejméně připravovanými jsou pěstouni příbuzenští, kteří však tvoří největší skupinu v pěstounské péči. Na základě bakalářské práce byla předložena doporučení, aby byly vytvořeny metodické pokyny pro sociální pracovníky, kteří spolupracují s příbuzenskými pěstouny.
Anotace v angličtině
The aim of this work was to find out how foster parents are prepared to take the child into the family, but especially whether the preparation takes place in the same way for all forms of foster care.
The theoretical part of the bachelor's thesis deals mainly with the general characteristics of various forms of alternative family care and its legal basis. It is gradually moving towards the importance of preparing foster parents, taking into account the various forms of torture that children may have gone through and the subsequent possible outcome in trauma or CAN syndrome.
The practical part of the bachelor's thesis is devoted to their own research. The chosen technique was a questionnaire survey on a sample of foster parents from the organization Kotva rodiny, z.s., which cooperates with foster families. A quantitative approach was used, where the basic set for data collection was 37 respondents. The analysis of the results is based on a questionnaire survey. The result of the work was then compared with the opinion of a social worker who works with foster parents. The results of the interview with her confirm the conclusions of the work.
Based on the analysis of the data, it was found that the preparation of foster parents for taking over the child into the family is inconsistent, although it is regulated by law. The least prepared are foster relatives, who, however, form the largest group in foster care. Based on the bachelor's thesis, recommendations were made to create methodological guidelines for social workers who work with foster parents.
Substitute family care, foster care, foster education
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Náhradní rodinná péče v moderní společnosti
2 Důležitost přípravy na převzetí dítěte do rodiny
3 Nejednotný přístup k přípravě pěstounů: dotazníkové šetření
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
1 Náhradní rodinná péče v moderní společnosti
2 Důležitost přípravy na převzetí dítěte do rodiny
3 Nejednotný přístup k přípravě pěstounů: dotazníkové šetření
Závěr
Seznam doporučené literatury
NOŽÍŘOVÁ, Jana (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde. ISBN 978-80.8613191-7.
PALZAROVÁ, Hana (2016). Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 798-80-262-1020-7.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
Seznam doporučené literatury
NOŽÍŘOVÁ, Jana (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde. ISBN 978-80.8613191-7.
PALZAROVÁ, Hana (2016). Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 798-80-262-1020-7.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práci. Komisi seznámila s cílem práce, krátce prezentovala teoretická východiska a použité metody. Na závěr prezentace rozebrala hlavní výsledky práce.
Předsedkyně komise seznámila ostatní členy s posudky a byly položeny otázky z posudků.
Studentka na položené dotazy pohotově reagovala a odpověděla je správně.